Sprievodca pre rodičov detí škôlkarov
Pridané 13.4.2020 09:05:55 Počet zobrazení 7212
Dnes sa pozrieme na naše tipy na hry a hračky podľa oblastí rozvoja pre deti od 3 do 5 rokov. Venujeme sa motorike, reči a komunikácii ale napríklad aj logickému mysleniu. Aktivity by sme mali počas dňa striedať tak, aby sa deti všestranne rozvíjali.
Predškolský vek trvá od 3 do 6 rokov. Charakteristickým znakom tohto obdobia je uvoľňovanie viazanosti na rodinu. Dieťa je už dostatočne samostatné, preto nepotrebuje mať pri sebe neustály dozor dospelého. S mnohými vecami si samo poradí a pokiaľ nie, dokáže si prísť vypýtať radu či požiadať o pomoc. Začínajú prvé kamarátstva a byť súčasťou sociálnej skupiny začína byť veľmi dôležitým. Celkovo je toto obdobie plné komunikácie, nadväzovaním kontaktov v zmysluplných a rozvíjajúcich hrách.
Dnes sa pozrieme na naše tipy na hry podľa oblastí rozvoja pre deti od 3 do 5 rokov, obdobiu 5 až 6 rokov sa budeme v samostatnom článku.
Oblasť motoriky
Kvalita pohybu a jeho koordinácie sa v tomto období zdokonaľuje aj napriek tomu, že svalstvo dieťaťa je relatívne slabo vyvinuté a nervová sústava nestála. Pohyby sa postupne spresňujú, dieťa dokáže napodobňovať športové aktivity. Je to výborný čas začať s realizáciou niektorých športov, napríklad aj bicyklovania. Spomínaná koordinácia sa začína prejavovať aj v sebaobslužných činnostiach, v samostatnosti v hygiene, pri upratovaní svojich hračiek ale aj pri manipulačných a konštrukčných aktivitách.
Naše tipy na rozvoj hrubej motoriky:
https://www.vnimavedeti.sk/c/hrame-sa-vonku/kolobezky-a-trojkolky - pozrite si ponuku našich kolobežiek a odrážadiel, ktoré položia základy správnej koordinácii tela
https://www.vnimavedeti.sk/p/339/lopta-twist - lopta na gumenej šnúrke, ktorá zabezpečí, že sa k dieťaťu vždy vráti
https://www.vnimavedeti.sk/p/1689/farebny-bowling - farebný bowling z mäkkého materiálu, veselá športová hra
https://www.vnimavedeti.sk/p/585/magneticka-stavebnica-powerclix-solid-44 - magnetická stavebnica s veľkou variabilitou a nádhernými sýtymi farbami
Jemná motorika, tzn. motorika svalov rúk a prstov naberá postupne na kvalite. Dieťa by samo malo vyhľadávať skrutkovanie, navliekanie, prevliekanie, stavanie kociek, rôzne mozaiky. Tieto hry okrem jemnomotorických zručností rozvíjajú vizuomotoriku (koordináciu oko – ruka), sústredenie a pozornosť.
Naše tipy na rozvoj jemnej motoriky:
https://www.vnimavedeti.sk/p/980/prevliekanie-s-indianmi - hra na prevliekanie s farebnými šnúrkami a pestrými obrázkami
https://www.vnimavedeti.sk/p/1311/zvieratka-na-snurke - navliekanie drevených zvieratiek podľa fantázie alebo podľa vopred určeného poradia, ktoré mu znázornite pomocou priložených obrázkov
https://www.vnimavedeti.sk/p/897/zvieratka-so-skrutkami-dzungla - pohyb zápästia je veľmi tiež veľmi dôležité trénovať, nápomocná bude táto hra so skrutkami
https://www.vnimavedeti.sk/p/1033/mozaika-korytnacka - veľké farebné kolieska, ktoré deti vkladajú na obrázkové kartónové predlohy s peknými obrázkami. Ideálna prvá bezpečná mozaika pre deti od 2 rokov.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1572/ucim-sa-s-mozaikou - až 675 farebných hríbikov a 10 predlôh s obrázkami, to všetko v praktickom kufríku, ktorý si dieťa zoberie kamkoľvek
https://www.vnimavedeti.sk/p/1587/cervena-magneticka-mozaikova-tabulka-mala - magnetické pero a tabuľka, ktorá skrýva malé magnetické guľôčky. Po prejdení pera po povrchu tabuľky sa magnetické guľôčky objavia v jamkách tabuľky.
https://www.vnimavedeti.sk/p/948/maly-majster-kreativny-set - set pre malých majstrov obsahuje návod na sedem rôznych modelov, konštrukčné diely a náradie so zaoblenými hranami. Celý set je z dreva a deti pri ňom strávia bez problémov aj pol dňa.
S rozvojom motoriky súvisí aj grafický prejav. Deti od čmáranín plynule prechádzajú do schopnosti zachytiť základné tvary a zjednodušenú skutočnosť. Často mávajú problém v úchope kresliaceho materiálu. Na konci tohto obdobia by dieťa malo preferovať štipkový (pinzetový) úchop, ktorý je možné trénovať aj výberom správneho kresliaceho materiálu.
https://www.vnimavedeti.sk/p/730/voskovky-crayon-rocks-vrecko-20-farieb - sú tvarované tak, aby posilnili detské svaly a podporili správny úchop ceruzky
https://www.vnimavedeti.sk/p/1060/trojhranne-voskovky - 12 farebných voskoviek v trojrannom tvare pre nácvik správneho úchopu
https://www.vnimavedeti.sk/p/197/voskovky-crayon-rocks-vrecko-32-farieb - kamienkové voskovky vo väčšom balení, ktoré naučia deti ako sa správne drží ceruzka
Poznávanie sveta
Poznávanie sa v tomto veku prejavuje predovšetkým v tom, že dieťa sa snaží pochopiť pravidlá okolitého sveta. Je schopné stále lepšie rozpoznávať znaky predmetov, vníma však stále globálne a na základe emocionálneho zážitku. Pozornosť je ešte nestála, preto by hry a hračky mali byť dostatočne veľké, farebné či inak pútavé.
https://www.vnimavedeti.sk/p/899/popletene-zvieratka - dieťa kombinuje tri časti zvieratka, môže kombinovať množstvo variácií a naučí sa pritom základné farby a tvary každého zvieratka
https://www.vnimavedeti.sk/p/950/puzzle-povrchy - dieliky puzzle zobrazujú jednotlivé zvieratká a deti majú za úlohu priradiť zvieratká podľa sfarbenia ich povrchu tela na drevenú základňu
https://www.vnimavedeti.sk/p/1304/hladaj-cukriky - veselá spoločenská hra na učenie sa farieb, ale aj na tréning koncentrácie. Zažijete pri nej veľa zábavy!
https://www.vnimavedeti.sk/p/1485/farby-ovocia-a-zeleniny- drevená hra na triedenie predmetov (ovocia a zeleniny) podľa farieb. Vhodné ako pomôcka na získavanie novej slovnej zásoby.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1660/drevene-domino-dopravne-prostriedky - domino z bukového dreva s modernými ilustráciami. Deti sa zábavnou formou naučia pomenovať dopravné prostriedky.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1072/tvary-a-protiklady - encyklopédiu s otváracími okienkami a krásnymi reálnymi ilustráciami. Chceš sa dozvedieť, čo je veľké a čo malé, kde je hore a kde dole, čo je okrúhle a čo hranaté alebo kto je starý a kto mladý?
https://www.vnimavedeti.sk/p/919/magneticke-formy-a-tvary - dvanásť predlôh a 24 geometrických farebných tvarov umožňuje vytvárať rôzne obrázkové kompozície podľa predlôh - napr. lokomotíva, krhla, mačka, loď, alebo podľa vlastnej fantázie. Naučia sa pomenovať geometrické tvary zábavnou formou.
Tvorivosť
Hry by mala dieťaťu poskytovať dostatok možností k jeho tvorivosti, tzn. hra by nemala obsahovať len presné pravidlá a očakávať jasný výsledok. Pre učenie sa dieťaťa je podstatný proces hry a nie jej výsledok. Práve ten poskytuje možnosti, ako najlepšie využiť nápady a predstavivosť. Všetky expresívno-kreatívne hry s výtvarným či modelovacím materiálom sú výborným prostriedkom, ako upustiť svoju fantáziu. Podobné sú aj konštruktívne a stavebnicové hry.
https://www.vnimavedeti.sk/c/kreativita/modelovacia-hmota-mad-mattr - úžasná modelovacia hmota, ktorá sa tvaruje a vykrajuje veľmi ľahko. Spája v sebe "tekuté" vlastnosti kinetického piesku a modelovacej hmoty, ktorá nikdy nevysychá!
https://www.vnimavedeti.sk/p/877/morphun-junior-konstrukcie - stavebnica Morphun obsahuje 200 dielikov. Sada umožňuje poskladať niekoľko rôznych modelov. Zabaví všetky deti.
https://www.vnimavedeti.sk/c/stavebnice-a-hry1/gulockove-drahy-hubelino/drahy-hubelino - stabilné guľôčkové dráhy na princípe obľúbeného lega deťom otvoria neobmedzené možnosti pri stavbe vlastných dráh pre guľôčky. Tunely, mosty, lieviky, zákruty od výmyslu sveta, dokonalá cesta k vlastnej tvorivosti.
https://www.vnimavedeti.sk/p/258/kineticky-piesok-kinetic-sand-2-5-kg - nekonečné možnosti "tekutého" kinetického piesku podporia tvorivosť každého dieťaťa.
Logické myslenie a problémové úlohy
Logické myslenie a riešenie problémov je možné cvičiť. Tieto mentálne aktivity je potrebné deťom ponúkať už pomerne skoro. Logické hry a hračky by mali byť koncipované tak, aby vytvárali vhodnú atmosféru pre rozmýšľanie, hľadanie východísk a riešení. Najprv dieťa používa riešenie problému stratégiou pokus – omyl, neskôr jeho usudzovanie dostáva na kvalite a začína používať logické myslenie na konkrétnej úrovni. Logické myslenie sa v plnej miere prejaví až v školskom veku, no jeho tréning by mal začať už v predškolskom veku, hovoríme o tzn. prelogickom myslení.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1631/ako-to-vyriesis - počas tejto hry s obrázkami je možné s deťmi diskutovať a analyzovať situácie a možnosti ich riešenia. Deti sa učia argumentovať ale aj rešpektovať názory iných.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1030/postav-mesto - deti na základe farebných predlôh stavajú svoje mesto. Každá predloha obsahuje 2 pohľady - jeden je zhora (pôdorys) a jeden spredu (čelný pohľad). Trénujú pri hre priestorovú orientáciu a sústredenie.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1197/kombinuj-a-prirad-1 - drevená hra je založená na kombinácii rozličných vlastností a detailov a určovaní správnej polohy. Rozvíja analytické a syntetické myslenie.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1661/robot-drevena-skladacka - veselá drevená hra na zrakové vnímanie a tréning koncentrácie. Obsahuje 3 úrovne obtiažnosti.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1335/farebne-mysky - v dierkach syra sa objaví deťom kombinácia farebných myšičiek. Presne takú kombináciu myšiek musia pohľadať na svojej podložke. Hra má dve úrovne obtiažnosti a trénuje u detí sústredenie a zrakové vnímanie.
https://www.vnimavedeti.sk/c/vzdelavacie-hry/vzdelavacie-hry-luk/vzdelavacia-hra-miniluk - jedna tabuľka s číslami a rozličné zošity na logické myslenie, učenie sa čísel, tréning zrakového vnímania, ale aj analýzu a syntézu. MiniLUK je hra s množstvom úloh a kontrolou svojho riešenia.
Reč a komunikácia
Vekové obdobie dieťaťa od 3 do 5 rokov je výrazné poznačené zlepšovaním kvality reči i samotnej komunikácie. Slovnú zásobu tvoria prevažne konkrétne pojmy a reč bezprostredne závisí od činnosti, ktorú dieťa práve vykonáva. Dieťa však už dokáže vyjadrovať svoje pocity a prežívanie. Často krát je reč detí poznačená artikulačnou nedokonalosťou či inou narušenou schopnosťou, ktorú treba riešiť s odborníkom. Dieťa by malo používať jednoduché súvetia, všetky slovné druhy, prípustná je agramatizácia, ktorá by však do 5 roku mala odznieť.
https://www.vnimavedeti.sk/c/vzdelavacie-hry/vzdelavacia-pomocka-logico/didakticka-pomocka-logico-primo/karty-od-4-rokov - hra Logico je zložená z dvoch častí - rámika s gombíkmi a obrázkovými kartami. Práve pri hre Logico deti opisujú obrázky a komunikujú počas riešenia úloh zameraných na rozličné témy. Hra je didaktickou pomôckou často využívanou aj v logopedických poradniach.
https://www.vnimavedeti.sk/p/1670/hladaj-zvieratka-v-lese - cieľom tejto milej spoločenskej hry je postaviť scénu so zvieratkami v lese podľa obrázka, alebo ešte lepšie, spamäti. Najťažšia verzia hry je taká, pri ktorej jeden hráč opisuje obrázok slovne a druhý ju podľa popisu stavia.
https://www.vnimavedeti.sk/p/582/predmety-a-ich-vyuzitie-gambini - hra na rozširovanie slovnej zásoby. Deti počas hry s obrázkami vytvárajú dvojice a tvoria vety a súvetia. Hra obsahuje 48 kariet z 12 kategórií.
https://www.vnimavedeti.sk/p/554/ovocie-zelenina-a-potraviny-slovnik - opäť hra s obrázkami, tentokrát na slovnú zásobu na ovocie a zeleninu. U nás nájdete ku všetkým témam kariet aj pracovné zošity na aktivity s obrázkami, čím sa hra s nimi stáva viac zábavnou. Využívané aj logopédmi.
https://www.vnimavedeti.sk/p/652/little-storm-na-skryvacku - v hre sa deti učia určiť a správne pomenovať polohu kamaráta s menom Little Storm. Dôraz sa kladie na správnu orientáciu v priestore a rozvoj jazykových schopností detí. Cieľom hry je rozšíriť slovnú zásobu dieťaťa a naučiť ho používať správne predložky v, nad, pod, vedľa, pred a za v kontexte hry.
https://www.vnimavedeti.sk/p/270/creativo-nikitin - spoločenská hra na rozvoj predstavivosti a komunikácie. Hráč sa snaží zobrazený predmet (aktivitu) napodobniť spoluhráčom slovným opisom, kreslením, pantomímou alebo pomocou červených drevených koliesok.
Nový komentár