IQ dieťaťa je v rukách rodičov
Pridané 17.10.2018 10:28:08 Počet zobrazení 12399
Poznatky neurofyziológov hovoria jasne – za výšku IQ zodpovedá počet prepojení medzi neurónmi. Je dokázané, že najviac týchto prepojení či ciest, sa vytvorí v období do 5. roku života.
Až 75% zo všetkých komunikačných prepojení neurónov sa vytvorí do 7. roku. Biologické predpoklady majú všetky zdravé deti pri narodení rovnaké. Využívajú však deti svoj potenciál naplno? Ako môžeme stimulovať aktivitu neurónov našich detí už od narodenia a ako zabránime odumieraniu neurónov, ktoré sú nedostatočne „aktivované"?
Na čo by sa mali rodičia zamerať?
U detí je to veľmi jednoduché. Správne stimuly sú založené prevažne na hrách, skupinových aktivitách, tréningu logického myslenia a pamäte, rozvoji motoriky detí, stimulácii zraku a vizuálnej predstavivosti.
U detí do 5. roku života je potrebné zamerať sa najmä na pohybové aktivity, rozvoj grafomotoriky, akomodáciu očí voči statickým a pohyblivým predmetom v okolí a rotáciu tela. Tieto štyri oblasti sú kľúčové práve z pohľadu zabezpečenia dostatočného počtu prepojení medzi neurónmi. V podstate to znamená, že deti sa majú nahánať, preliezať a skákať toľko, koľko majú chuť a rodičia by mali byť tí, ktorí ich v pohybe podporujú.
Ponúkajte deťom pracovné listy na riešenie jednoduchých úloh. Hrajte sa s deťmi loptové hry, počas ktorých oči intenzívne pracujú. A v neposlednom rade nechajte deti točiť sa okolo vlastnej osi. Prečo? Pre detské telo je tento pohyb jeden z najkomplikovanejších procesov a výrazne ovplyvňuje prekrvenie a intenzívne dozrievanie mozgu.
Učme deti asociovať, alebo predstavivosťou k inteligencii...
Určite ste spozorovali, že deti sa veľmi rýchlo učia symboly značiek áut, vlajky, reklamné logá a pod. Hrajte sa spolu hry, v ktorých sú symboly základom. Dajte symbolom význam, priraďte k vlajke krajinu na mape, krajinu ku značke automobilu, odhaľujte spolu súvislosti, informácie sa učte triediť a klasifikovať. Dnes dieťa pozná vlajky, zajtra zvieratá z jednotlivých kontinentov, neskôr najznámejšie osobnosti krajín a jedného dňa informácie prepojí, naučí sa ich klasifikovať, myslieť analyticky či vytvárať syntézy.
Na princípe symbolov a asociácií je postavená drevená hra NTC Čísla. Hra sa skladá z 9 symbolov rozdelených na 2 časti. Úlohou je spojiť 2 časti každého symbolu podľa správnosti. Jedna časť zobrazuje číslo od 1 do 9 a zároveň zástavu krajiny, druhá znázorňuje obrazec s motívom typickým pre danú krajinu.
Drevený podklad navyše zobrazuje polohu, tvar a veľkosť každej krajiny na jej kontinente. Dieťa tak získa informáciu o reálnych rozmeroch každej krajiny. Cieľom je rozvíjať schopnosť rozpoznávať, skladať časti do celku, pomenovať krajinu znázornenú zástavou na obrazci, rozlišovať farby na zástave a podobne.
Len čo dieťa ovláda prvé symboly, pýtajte sa ho, ktoré zástavy majú napríklad modrú farbu – cieľom je schopnosť vytvárať skupiny na základe podobností (klasifikácia), triediť ich podľa veľkosti, popísať asociáciu k určitej krajine alebo popísať niektorú zástavu. Keď dieťa zvláda aj tieto úlohy a dokáže odpovedať na množstvo otázok bez väčších ťažkostí, pýtajte sa podobné otázky napríklad počas prechádzky alebo na výlete. Dieťa vtedy nemá k dispozícii žiadnu pomôcku a odpovede k otázkam si je nútené vizualizovať.
Hádajme hádanky a naučme deti myslieť...
Hádanky majú deti veľmi rady. Vymýšľajte deťom príbehy, pri ktorých sa musia zamyslieť a vyriešiť záhadu či odpovedať na hádanku. Práve takýmto spôsobom sú deti hravou formou motivované premýľať, hľadať riešenia a krok po kroku sa približujú ku správnej odpovedi. Povzbudzujte deti, nech sa pokúšajú uhádnuť odpoveď, aj keby nebola pravdivá, pýtajte sa ich pomocné otázky, ktoré majú doviesť dieťa ku správnej odpovedi. Samozrejme, s ohľadom na vek dieťaťa.
Tu je jeden príklad logickej hádanky, vhodnej pre 3. – 4. ročné dieťa: Deti sa prechádzajú po lese. Začína sa jar. Je krásne. Zrazu na zemi zbadajú mrkvu, starý hrniec a niekoľko kúskov uhlia. Čo sa to tu asi stalo? Dieťa by malo postupne skúšať odpovedať a s vašou pomocou určite príde na správnu odpoveď, ktorou je roztopený snehuliak.
Hádanka je vhodná aj klasická, ideálne doplnená obrázkom, aby si dieťa fixovalo predmety. Plná hádaniek je aj detská kniha Na kolesách, ktorá obsahuje niekoľko druhov dopravných prostriedkov zaujímavo vyobrazených s otvormi v kolesách.
Hádanky a predstavy v jednom
Tento spôsob aktivity ponúka napríklad magnetická mozaiková tabuľka. Na ňu dieťa môže kresliť podľa predlohy a skúšať silu malých magnetických guľôčok stále dookola. Výborná je však hra, pri ktorej najprv vy kreslíte niečo dieťaťu, a ono háda, čo to asi je a potom si úlohu vymeníte. Pri hádankovom kreslení na magnetickú tabuľku však nenechajte dieťa kresliť podľa predlohy. Povzbudzujete tak jeho vlastnú predstavivosť, a o to nám predsa ide.
O tom, ako ešte pracovať s asociáciami dieťaťa, sa dočítate v našom ďalšom článku na blogu už čoskoro.
Nový komentár