Hry, ktoré aj vášmu dieťaťu rozviažu jazyk
Pridané 13.12.2017 15:02:13 Počet zobrazení 4709
Poznajú deti význam všetkých základných slov? Vedia pri nástupe do školy správne sformulovať vetu? Niekedy sa úroveň rečového prejavu detí rodičom hodnotí veľmi ťažko. Dieťa nemá žiadny problém so správnou výslovnosťou hlások a keď sa s ním rozprávame, vždy sa zdá, že pochopilo všetko, čo sme mu práve povedali. Jedna vec je však rozumieť (pasívna slovná zásoba), iná správne rozprávať (aktívna slovná zásoba).
Poznáme to najmä pri učení sa cudzích jazykov, keď porozumenie reči predbieha vyjadrovanie sa v cudzom jazyku. Toto isté sa deje aj pri učení sa materinského jazyka. Pri nástupe do školy majú deti vďaka dnešnej modernej technickej dobe nedostatočne rozvinutú najmä aktívnu slovnú zásobu. To môže mať za následok sťaženú komunikáciu s rovesníkmi, ako aj nedostatočné získavanie nových poznatkov v škole. Deti vo veku od 5 do 6 rokov by mali poznať 2500 - 3000 slov.
Pozrite si námety na aktivity na rozvoj aktívnej slovnej zásoby, ktoré rozvíjajú rečové a komunikačné schopnosti detí.
Hry s obrázkami Gambini
Najlepší spôsob, ako priblížiť deťom nové slová, sú obrázkové hry. Obrázky v hrách Gambini sú dôkladne vyberané podľa toho, na čo sa ideme s deťmi pri hre zamerať. V hrách Podstatné mená 1 a Podstatné mená 2 sú obrázky triedené do rozličných kategórií (napr. ovocie, zelenina, oblečenie, zvieratá a pod.). Na začiatku sa deti s obrázkami zoznámia, naučíme ich pomenovať každý predmet na kartičke a hra sa môže začať. Zahrajte sa napríklad pexeso, kde pár tvorí akákoľvek dvojica predmetov z rovnakej kategórie. Alebo hrajte obrázkové hádanky, ktorý predmet do skupiny nepatrí. Ďalšia inšpirácia na rozšírenie slovnej zásoby a najmä rečového prejavu súvisí s tvorbou viet na tému, ktorý predmet má aké využitie. Ako správne použiť predložky vo vetách naučia deti obrázkové karty na tému Kam to patrí? či karty s rôznymi časťami rozdielnych predmetov. Deti hľadajú a priraďujú súvisiace karty, ústne odôvodňujú svoju voľbu, tvoria vety a súvetia. Posledná obrázková hra z ponuky Gambini obsahuje karty s navzájom protikladnými obrázkami (ťažký – ľahký, tenký – hrubý).
Príbehy na pokračovanie
Na pochopenie časovej súslednosti deja a plynutia času sú výborné obrázkové kartičky, ktoré zobrazujú časovo prepojené činnosti. Úlohou detí je opísať jednotlivé obrázky. Môžeme im pomôcť otázkami: „Čo vidíš na obrázku? Čo robia osoby na obrázku? Kde sa nachádzajú?..." Jeden súvislý príbeh je vytvorený zo štyroch obrázkov, ktoré deti po tom, ako obrázky preskúmali a opísali, ukladajú podľa časovej súslednosti. Opäť im môžeme pomôcť otázkami: „Čo myslíš, čo sa stalo najprv? Čo sa mohlo stať potom?..." Deti sa hravou formou učia správne ohýbať slová, tvoriť vety a zároveň si uvedomujú dynamický aspekt a plynutie času. Príbehy na pokračovanie môžu byť zamerané na slovesá, predložky, či prídavné mená. Príbehy Buď ohľaduplný obsahujú situácie, na ktorých deťom vysvetlíme význam vzájomnej pomoci a láskavosti. Deti môžu dokonca dotvárať svoje vlastné príbehy s hrou Zisti koniec príbehu.
Obrázkové slovníky VOCABULAR – more možností
Kartičky s obrázkami sú roztriedené do rôznych kategórií – balíčkov, obrázkových slovníkov (dom a záhrada, zdravie, doprava a iné). Ku každému balíčku kariet (obrázkovému slovníku) je pripravený vynikajúci pracovný zošit, v ktorom sú zobrazené všetky obrázky zo slovníka v čierno-bielej verzii. Sú určené na kopírovanie, strihanie, vymaľovanie, triedenie a ďalšie aktivity s obrázkami. Okrem toho pracovný zošit obsahuje veľké farebné obrázky formátu A4, v ktorých sú obrázky zasadené do konkrétneho prostredia (napríklad obrázky zeleniny v prostredí trhu či nákupného centra). Deti tak môžu opisovať obrázky, hľadať jednotlivé detaily v celku. Takto máte k dispozícii materiál, ktorý ponúka výborné možnosti na doplnenie si slovnej zásoby a zároveň aj nácvik správnej tvorby viet. Všetky spracované témy obrázkových slovníkov Vocabular spolu s pracovnými zošitami nájdete tu.
Opísané hry a aktivity s obrázkami je možné využiť v materských školách, v jazykovej terapii doma či špecializovaných zariadeniach logopédov a špeciálnych pedagógov. Širokú škálu tém ocenia aj učitelia cudzích jazykov.
Nový komentár