Hravá príprava na školu pre budúcich prvákov
Pridané 22.4.2021 14:57:51 Počet zobrazení 1858
Zápis detí do 1. ročníka základných škôl je v tieto dni v plnom prúde. Veľa predškolákov trávilo uplynulý rok s rodičmi doma viac času, ako je tomu inokedy. Šesťročné deti od septembra zväčša zasadnú do školských lavíc a pustia sa do učenia. Sú pripravené?
Školskú pripravenosť detí posudzujú učitelia v materských a základných školách, odborníci ako sú špeciálni pedagógovia a detskí psychológovia. To, ako správne posúdiť, či dieťa bude v septembri na školu pripravené, oni už vedia. Aj tieto posledné mesiace školského roka budú predškoláci v škôlkach pracovať na svojej príprave na školu.
Svoje deti smerujeme aj my, rodičia a ich príprave na školu môžeme byť nápomocní. Pri spoločných hrách s deťmi môžeme pozorovaním sledovať, čo dieťa už hravo ovláda a kde, naopak, by malo ešte pridať.
Posúdiť školskú pripravenosť, to už skutočne nie je jednoduchá vec. Čo to vlastne je? Jedná sa o dosiahnutie takého stupňa vývinu dieťaťa, ktoré mu umožní bez problémov zvládnuť nároky školy. Ak ste si však doteraz mysleli, že hovoríme len o IQ alebo o sústredení, mýlili ste sa. Pri školskej pripravenosti sa posudzuje telesný, rozumový, sociálny, emočný vývin a pracovná vyspelosť dieťaťa.
Telesný vývin
Ak má dieťa vek, keď do 31. augusta dovŕši šesť rokov, štandardne má v tomto veku povinnú lekársku kontrolu. Pri nej lekár posúdi, či je dieťa dostatočne po telesnej stránke vyspelé, zdravé a schopné sa začleniť do kolektívu.
Aby sme podporili u zdravých detí ich telesný vývoj, zaraďme do spoločného programu pravidelné pohybové aktivity. Nenechajme deti dlho vysedávať pred televízorom či inou obrazovkou a skúsme ich pravidelne predpoludním aj popoludní „postaviť na nohy". Vonku sa pomaly otepľuje, môžeme sa teda tešiť na spoločné chvíle v prírode a na ihrisku.
Nezabudnite mať vtedy poruke loptu či balón. Už obyčajné hádzanie, kopanie či kotúľanie stimuluje naraz hneď niekoľko oblastí rozvoja dieťaťa.
Vybehnite s deťmi na kolobežku či odrážadlo. Tento pohyb na čerstvom vzduchu na nácvik rovnováhy a koordinácie celého tela vášmu dieťatku určite prospeje.
Rozumový vývin
Vnímanie času
Pred nástupom do školy by deti mali vedieť vymenovať dni v týždni, mali by vnímať plynutie času z pohľadu ročných období. Nápomocná bude naša knižná novinka Čas a hodiny s otváracími okienkami, plná užitočných informácií a s ktorou deti pochopia o rok aj to, ako porozumieť hodinám.
Vnímanie priestoru
Na jeho podporu môžete využiť hry, počas ktorých schovávate predmety v byte a dieťa ich má hľadať len na základe vašich slovných inštrukcií, čím zároveň trénujete aj sluchové vnímanie. Okrem orientácie v byte by malo byť schopné orientovať sa v okolí svojho bydliska a úplne ideálne by bolo, keby sa do septembra párkrát vyberiete aj na prechádzku do okolia budúcej školy.
Ďalší tréning na vnímanie priestoru je zameraný na rozličné obrázkové hry, kde je úlohou detí vnímať detaily, skladať časti do celkov a naopak.
Myslenie
Dieťa v predškolskom veku by malo byť schopné identifikovať podobnosti a rozdiely, vie zarecitovať básničku alebo zaspievať pesničku, pozná svoje meno, prípadne aj dátum narodenia a adresu bydliska. Pred nástupom do školy by malo dieťa poznať pojem málo, veľa, vie počítať do päť, ideálne aj do desať.
Pamäť
Tréning pamäti viete robiť denne napríklad tak, že poviete vášmu predškolákovi niekoľko po sebe idúcich jednoduchých príkazov a pozorujete, či ich vie zrealizovať presne v tom poradí. Rovnakú hru sa viete zahrať aj s obrázkami. Ukážte dieťaťu sled obrázkov, ktorý má po vás zopakovať.
Nápomocné budú aj knihy s jednoduchým príbehom, ktorý dieťa po jeho prečítaní (alebo len časti) zopakuje svojimi slovami. Okrem kníh sú vhodné aj príbehy na obrázkových kartičkách, ktoré dieťa skladá za sebou podľa správneho poradia.
Mechanická pamäť sa prejavuje tak, že dieťa má naučené základné návyky. Napríklad vie, že ráno sa najprv umyje a prezlečie z pyžama, pred jedením a po odchode z toalety sa umývajú ruky a podobne. Zároveň sú to dôležité sebaobslužné činnosti, bez ktorých sa dieťa v škole stratí.
Reč
Je vhodné, aby dieťa pred nástupom do školy hovorilo čisto a zrozumiteľne, bez logopedických porúch. Pokiaľ je možné, trénujte s deťmi správnu výslovnosť doma každodenne, napríklad aj pomocou hier. Okrem samotnej výslovnosti skúste s deťmi hláskovať jednotlivé slová, rozoznávať prvé písmeno v slove ktoré počujete, hrajte sa hry na rozširovanie slovnej zásoby.
Koncentrácia
Pred nástupom do školy je potrebné, aby dieťa pri konkrétnej činnosti vedelo vydržať najmenej 20 minút a dokázalo si nevšímať bežné vedľajšie rušivé vplyvy. Na koncentráciu existuje množstvo hrových aktivít, najmä ak sú spojené s logickými úlohami a priestorovou orientáciou.
Jemná motorika
Najdôležitejší nástroj v škole je pre dieťa pero (ceruzka), preto je dôležité, aby pred nástupom do školy vedelo s ceruzkou správne pracovať. Najdôležitejším predpokladom je správny úchop, ktorý je možné trénovať špeciálnymi trojhrannými farbičkami. Pri aktivitách s farbičkami učte deti obkresľovať jednoduché tvary, vymaľovať obrázky či nakresliť postavu so všetkými detailmi (hlava, trup, nohy, ruky, prsty, oči, nos, ústa, vlasy, oblečenie). Dieťa by tiež malo byť schopné nakresliť to, čo vidí pre sebou na predlohe. No a samozrejme pracujte spolu s bezpečnými nožnicami a skúšajte lepiť na papier tvary rozličných tvarov a veľkostí.
Pre podporu jemnej motoriky hľadajte aktivity s drobným materiálom a predmetmi, učte deti pracovať s gombíkmi, šnúrkami a zipsami.
Sociálny a emočný vývin
Pred nástupom do školy by malo byť vaše dieťatko zvyknuté na kolektív a iné deti okolo seba. Emočnou vyspelosťou chápeme aj to, že dieťa si uvedomuje svoje povinnosti, ktoré vyplývajú a sú súčasťou vyučovacieho procesu a rešpektuje pani učiteľku. Novinkou v našom obchode sú obrázkové karty vyjadrujúce emócie a k nim priradené rozličné situácie zo života detí, ktoré ich môžu vyvolávať. Výborná pomôcka aj pre rozhovor detí o ich trápeniach.
Pracovná vyspelosť
Ako je dieťa na tom v tejto oblasti, sa naozaj dozvieme asi až vtedy, keď začne chodiť do školy. Tam sa ukáže, či sa dokáže prispôsobiť tempu práce celého kolektívu. Až počas školy uvidíte, ako zvláda striedanie vyučovacích hodín a prípravu na dané predmety (pripraviť si učebné pomôcky na predmety z nasledujúceho dňa a tie z predchádzajúceho si odložiť). Ak bez problémov úspešne rieši úlohy predkladané pedagógom a uvedomuje si, že práca na vyučovaní už nie je hra ako v materskej škole, dieťa je dostatočne školsky pripravené.
Na záver by sme chceli povedať, že odklad školskej dochádzky nemá žiadny súvis s inteligenciou dieťaťa a nie je žiadna hanba nechať dieťa o rok dlhšie v škôlke zvlášť vtedy, ak to má z konkrétneho dôvodu odporučené.
Nový komentár