Menu

Detská reč a vývin detí očami odborníkov

Pridané 4.2.2021 10:44:15 Počet zobrazení 2656

O reči a celkovom vývine detí sme sa rozprávali so špeciálnou pedagogičkou a logopedičkou. Veľa rodičov pozná prácu logopéda a špeciálneho pedagóga. Aj keď ponúkajú odlišné terapie, stále pribúda centier, ktoré ponúkajú rodičom a ich deťom tzv. komplexnú terapiu. Vo svete je tento prístup viac rozšírený ako u nás, ale už aj na Slovensku nájdu rodičia prvé „lastovičky“.

Detská reč a vývin detí očami odborníkov

Aké môžu byť príčíny porúch v oblasti detskej reči?

Pri poruchách reči ide často len o akýsi vrchol ľadovca, ktorý len napovedá, že sa niekde „stala chyba" a dieťatku treba venovať pozornosť. Tá chyba sa mohla udiať už oveľa skôr, niekedy už v prenatálnom období, teda ešte pred narodením dieťatka. Prejaví sa aj v iných oblastiach vývoja, ako je reč, ale práve reč je to, čo už definitívne rodič zaznamená ako vec, s ktorou je potrebné obrátiť sa na odborníka. Preto je výborné, ak sa dieťaťu s poruchou reči poskytne komplexná terapia, ktorá znamená spoluprácu nielen logopéda a špeciálneho pedagóga, ale prípadne aj neurológa, pedopsychiatra, ORL lekára či psychológa.

Prečo je tento druh terapie pre deti to najlepšie a na aké oblasti ich rozvoja vplýva?

Výhoda komplexnej terapie je v tom, že odborníci si vymieňajú poznatky z diagnostík, ako aj z terapií a preto sa dieťatko vyvíja dopredu rýchlejšie. V zahraniční vznikajú tzv. multidisciplinárne centrá, ktoré pod jednou strechou ponúkajú všetky služby.

Veselé paličky na počítanieVeselé paličky na počítanie

Akú oblasť by si mali všímať rodičia u detí najviac?

Je dobré, keď si rodič všíma už u batoliat oblasť hrubej motoriky, či sa dieťatko včas obracia, či vie včas sedieť, liezť alebo chodiť. U starších detí pozorovať, či napríklad na ihrisku zvláda to, čo jeho kamaráti. Niekedy si rodičia všimnú u detí odpor ku kresleniu alebo zníženú sluchovú pozornosť svojich detí, keď mu musia povedať jednu informáciu aj desaťkrát, kým ju dieťa zachytí. Zanedbanie hrubej motoriky a oblastí psychomotorického vývinu môžu vyústiť aj do problémov reči. Preto už pri prvých signáloch v oblasti nedostatočnej hrubej motoriky je dobré začať s včasnou stimuláciou.

kruhy na hádzanie Rubbabu

Ďalšími signálmi pre diagnostiku dieťaťa sú napríklad ich precitlivenosť na dotyk, na zvuk (odmietanie vysokých tónov) alebo na zrakové podnety, ale aj to, ak dieťatko chrápe, odmieta nejaké jedlá alebo je „oťapené".

Rodičia sa snažia deti doma rozvíjať hračkami a aktivitami. Ako deti nepreťažiť?

Základné pravidlo je, že čím je dieťatko mladšie, tým kratší by mal byť interval pre jednu aktivitu. Potrebné je taktiež striedať riadenú činnosť s voľnou hrou.

3 hry v 1 Rybky 3 hry v 1 Rybky

Tiež by bolo dobré denne podporovať všetky vývinové oblasti: hovoriť si básničky a riekanky na pamäť, zacvičiť si na podporu hrubej motoriky, vykonať aktivitu s drobnými predmetmi na jemnú motoriku, hádzať a kotúľať loptičky na rozvoj vizuomotoriky.

edukačná senzorická loptička

Správne je striedať krátke hry, aby sa dieťatko čo najmenej unavilo, lebo pozornosť malých detí sa meria niekedy na sekundy. Ideálne je, ak rodič robí tieto aktivity úplne prirodzene, doma v kuchyni pri fazuľkách, na ihrisku pri chodení po múriku či lavičke alebo pri hre s pieskom. Ak sa čo najviac z týchto aktivít realizuje v pohybe, dochádza tiež k najväčšiemu prepájaniu neurónov a hemisfér.

Niektoré oblasti rozvoja dieťaťa môže rodič nevedomky „zanedbať". Aké to môže mať pre dieťa následky?

Zanedbanie oblastí sluchového a priestorového vnímania sa môže prejaviť pri učení sa písať alebo v matematike. Prejav nedostatočného sluchového vnímania môže byť napríklad bľabotanie detí starších ako 21 mesiacov, kedy by už malo začať spájať 2 slová. Môže to znamenať, že dieťatko to takto počuje a že to teda hovorí podľa neho správne. O rozvoji a hrách na priestorové vnímanie sme písali v našom článku tu.

Logico Piccolo

 

 

Kedy má rodič vyhľadať pomoc logopéda?

Deti majú rozličné typy porúch v oblasti vývinu reči. Či už je to jej oneskorený vývin, narušená komunikačná schopnosť, zajakavosť, dyslália, keď deti nevedia vysloviť niektoré hlásky (napríklad platí, že K a T by malo dieťa ovládať do 4. roka, L a R do 5. roka).

Puzzle Logožabky na lodi

Dobrá pomôcka k podpore vo vývine detskej reči je pravidlo, že ak ono používa pri komunikácii 2 - 3 slová, my ku dieťaťu prehovárame v slovných spojeniach o 1 slovo navyše (teraz v 3 - 4 slovách). Tiež platí, že predškolák by mal byť schopný prerozprávať rodičom, čo sa mu udialo počas dňa v škôlke, alebo o čom bola sledovaná rozprávka.

Kartičky na rozvoj reči

Oblasti reči, v ktorých môže mať dieťa problém, je veľa. Platí pravidlo, že rodičia by mali počúvať najmä svoju intuíciu a mali by kontaktovať logopéda hneď, ako sa mu „niečo nezdá".

Cieľom nášho článku bolo povzbudiť vás k aktívne strávenému času s vašimi deťmi, lebo právne v dnešných dňoch intenzívnej domácej starostlivosti sú vaša pozornosť a spoločné aktivity s nimi veľmi podstatnou súčasťou ich budúcich úspechov.

Za odpovede na naše otázky ďakujeme odborníčkam z logopedického centra Asobi.

vzdelávacie hry      hry na rozvoj reči

Diskusia

(0 komentárov)

Nový komentár

Kontrolný kód

i

* (Povinné)

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať