Ako podporiť budúce školské úspechy detí
Pridané 23.11.2018 13:14:18 Počet zobrazení 1606
Napriek tomu, že školský rok je v plnom prúde a budúci aj tí súčasní školáci už nejaký ten mesiac chodia do svojich škôlok a škôl, ich úspechy je dobré podporovať a sledovať pravidelne. Nielen učitelia, ale aj rodičia majú veľké možnosti, ako deti povzbudiť a v mnohých oblastiach posunúť.
Školská úspešnosť každého dieťaťa je podmienená spôsobilosťou a pripravenosťou na školu, ktorá sa určuje v štyroch oblastiach – telesnej, mentálnej, sociálnej a emocionálnej. Deficit v niektorej oblasti býva často dôvodom pre odklad školskej dochádzky, no v horšom prípade môže vyústiť do výrazných ťažkostí v procese učenia sa, pri osvojovaní si čítania, písania či počítania.
Ovplyvniť pripravenosť a úspešnosť dieťaťa na školu je možné cvičeniami na rozvíjanie jednotlivých oblastí osobnosti. Tieto sú spracované v zaujímavej knihe Stimulačný program. Obsahuje 23 celkov s praktickými cvičeniami, ktoré sú v podstate hrami. Cvičenia sú zamerané na posilňovanie diferenciácie v oblasti zrakového a sluchového vnímania. Dieťa porovnáva a rozlišuje tvary, vzory, symboly, detaily; voľne alebo podľa predlohy skladá časti do celku.
V týchto aktivitách poslúžia mnohé hry a skladačky plné vzorov a farieb.
Aktivity v oblasti sluchového vnímania sú zamerané na fonematické uvedomovanie a artikulačnú obratnosť rečových orgánov. Dieťa si precvičuje rozkladanie slov na slabiky, skladá slabiky do slov, rozpoznáva a určuje prvú a poslednú hlásku v slove. Tieto cvičenia pomôžu dieťaťu, keď bude v škole bez ťažkostí zrakom rozlíšiť podobné písmená, napríklad b – d a sluchom rozlíšiť podobne znejúce slabiky. Bude vedieť rozložiť slová na slabiky, k hláskam priradiť písmená, z písmen zostaviť slovo a potom ho ešte aj správne napísať.
Stimulačný program ponúka aj cvičenia na spájanie zmyslových vnemov (zrakového, sluchového, taktilného). V cvičeniach na rozvíjanie postupnosti sa kladie dôraz na dejovú postupnosť určitých zážitkov. Dieťa sa tak učí chápať príčinu a následok, vnímať následnosť v konkrétnych činnostiach.
Tu sú vhodnou pomôckou obrázkové príbehy na kartičkách, ktoré dieťa najprv opisuje a následne radí za sebou podľa časovej súslednosti.
Zrakové vnímanie a zároveň postupnosť deti hravo natrénujú aj pri aktivitách, ktorých cieľom je navliekanie podľa predlohy. Tieto hry zvládnu už deti od 3 rokov.
Zvládnutie správneho písania predpokladá u dieťaťa vysokú úroveň koordinácie jemnej motoriky v súčinnosti zraku a ruky, ako aj zvládnutie priestorovej orientácie. Aj takéto hry nájdete v knihe Stimulačný program.
V knihe Stimulačný program podnety nájdu rodičia aj učitelia. Práve rodičia ako prví môžu odhadnúť, čoho je ich dieťa schopné a v čom mu treba pomôcť. A vôbec nemusíte čakať na september či nástup do školy. Čím skôr začnete, tým lepšie.
Nový komentár