Ako elektronika ovplyvňuje reč a vývoj detí?
Pridané 4.6.2020 11:29:35 Počet zobrazení 3840
V poslednom desaťročí je úplne bežné, že deti chytajú do ruky tablet či mobil už v predškolskom období. Stále častejšie sledovanie televíznych programov sa tiež stalo súčasťou denného programu malých detí. Ľudské telo a najmä mozog reaguje na tieto zmenené podnety po svojom. Ako?
Deti predškolského veku dnes prijímajú väčšinu informácií pasívne, teda z televízie či iných elektronických zariadení. Rodičia im menej čítajú a rozhovory nie sú už také časté ako pred pár rokmi. Lekári a pedagógovia si v posledných desiatich rokoch všimli dôsledky tohto konania.
Reč a komunikácia dnešných detí
Na základe niekoľkých štúdií je dokázané, že malé deti, ktoré často sledujú televíziu, majú výrazne obmedzenú slovnú zásobu a sú „jazykovo oneskorené". Ešte väčší negatívny dopad na slovnú zásobu a rozvoj rečových orgánov majú elektronické hry na tabletoch či mobiloch. Pri nich totiž deti počúvajú najmä zvuky, a nie slová a vety, ako je tomu pri sledovaní rozprávky.
Naopak deti, ktorým rodičia denne rozprávky čítali, sa rozvíjali rýchlejšie. „Čítanie má pozitívny vplyv na vývoj reči - pri jeho analýze dochádza v detskom mozgu k prepojeniu väčšieho množstva mozgových centier ako v prvom prípade. Spracovanie informácie je pri čítaní ďaleko hlbšie - aktívnejšie," povedala lekárka Zuzana Ludvíková, ktorá sa venuje klinickému výskumu.
„Naproti tomu, sledovanie televízie v ranom veku do troch rokov má preukázateľne výrazne negatívny účinok na poznávací rozvoj detí. Dochádza k zhoršeniu koncentrácie, porozumeniu hovorenej reči a schopnosti čítania v neskoršom veku," varuje lekárka.
Mozog potrebuje pre zdravý vývoj získavať skúsenosti a stimulujúce podnety z okolia. Tieto skúsenosti a zážitky budujú architektúru mozgu.
„Čo sa deje s prichádzajúcimi informáciami v našom mozgu, závisí od toho, či je táto informácia spracovaná povrchne, alebo sa jej venujeme do hĺbky. Keď sa jej venujeme dôkladnejšie, dôjde k spracovaniu informácie vo viacerých mozgových centrách, a tým k vytvoreniu a posilneniu väčšieho množstva nervových synapsií a lepšie uloženie danej informácie," vysvetľuje Ludvíková.
Tipy na podporu jazykových schopností detí
Veľké obrázkové rozprávky (kamišibai) je možné využiť na popisovanie ilustrácií ako aj celých príbehov, ktoré sa na kartách odohrávajú. Zo zadnej strany sú texty a skvelé aktivity pripravené pedagogičkou, ktoré môžete doma či v škôlke s deťmi realizovať počas čítania rozprávok. Karty vo veľkosti A3 sa využívajú s dreveným divadielkom alebo úplne voľne na netradičné čítanie napríklad na zemi.
Kniha Kde je môj domček? obsahuje veršovaný príbeh o stratenej myšičke. Počas čítania deti sledujú rytmus reči, ale aj časovú následnosť príbehu, ktorý nakoniec skončí ako inak, šťastne. Po čítaní je priestor na rozvohor s deťmi, rekapituláciu myšlienok a ešte aj ponaučenie.
Kartičky Schubitrix Vocabular sú výborným sprievodcom detskej reči. Ku kartičkám nájdete u nás aj pracovné zošity na dodatočné aktivity s nimi a širokú ponuku rozličných tém na obohatenie slovíčok vašich detí.
Aké zmeny detí si všimli učiteľky?
Učiteľky malých školákov tvrdia, že do prvej triedy prichádzajú do tried prváci, ktorí zrazu zle hovoria, maľujú a veľmi rýchlo zabúdajú. Celkové zhoršovanie rozvoja kľúčových oblastí potvrdzujú aj učiteľky v materských školách, ktoré si všimli, že deťom sa zhoršila celková motorika, majú viac problémov so sebaobsluhou (napríklad si nevedia obliecť tričko a obuť topánky), ale aj so samostatným jedením, horšie kreslia, či majú nedostatok pozornosti a trpezlivosti.
Tipy na podporu jemnej motoriky a pozornosti
Komu sa prvému podarí nájsť správnu kombináciu troch farieb z kociek na rozsypaných cukríkoch?
Elektroniku áno, ale s pravidlami
Na druhej strane sú podľa výskumu dnešní predškoláci lepší v zrakovom vnímaní, zrakovej pamäti, priestorovom vnímaní a v rozvoji matematických zručností. Televízia, tablet a počítač teda netreba úplne vynechať zo života našich detí, čo v súčasnej dobe asi ani nie je celkom možné. Je skôr dôležité začať s nimi neskôr a dať pri ich užívaní jasné hranice.
„Presné odporúčania neexistujú. Domnievam sa ale, že do 4 a pol až 5 rokov tieto technológie, najmä pokiaľ ide o tablety a počítačové hry, deti v podstate len traumatizujú. Naopak, od piatich rokov môžu dieťa rozvíjať. Avšak je dôležité, aby to mal rodič pod kontrolou a sledovanie alebo hranie neprekračovalo napríklad 20 minút denne, povedzme trikrát týždenne. Už v tomto veku sa totiž môže u dieťaťa vyvinúť závislosť," hovorí doktorka Ludvíková.
„Od pol roka nechávali rodičia dievčatko pri jedle sledovať tablet, pretože im nechcela jesť. Výsledok je ten, že vo svojich štyroch rokoch zle je. Vôbec nemá osvojený rituál stravovania, len sa to zhoršilo a doteraz nevie poriadne rozprávať. Proti svojim vrstovníkom je tak vývojovo a rečovo o dva roky zaostalejšia," uvádza lekárka príklad.
Kreslenie so zázračným perom, ktoré k sebe priťahuje malé guľôčky, deti veľmi baví. Pôsobením magnetu vychádzajú na povrch červenej tabuľky len tie guľôčky, ktorých miesta deti označia na tabuľke.
Ako aj takéto aktivity vplývajú na rozvoj reči a prečo, o tom sa dozviete už túto nedeľu, 7. júna 2020 počas živého vysielania. Sledujte nás na Instagram účte Vnímavé deti, kde už túto nedeľu o 20,00 privítame logopedičku a špeciálnu pedagogičku. Ako inak, budeme sa rozprávať o reči, ale aj o správnom vývoji našich detí.
Zdroj: http://www.novinky.cz/veda-skoly/
Nový komentár